diumenge, 13 d’agost del 2017

EL IOGA EN CAPÍTOLS - CAPÍTOL 12

LA MEDITACIÓ

La meditació són els tres últims passos del camí que el ioga ens proposa (asthânga-yoga) per arribar a l'estat d'alliberament total (kaivalya), passos que en realitat no són això; sinó que és una manera d'explicar un procés continu de canvi en l'estat de la ment, i que podríem dir que passa per tres etapes. Procés que podem anomenar amb la paraula "meditació".


La primera de les tres etapes és la concentració (Dhârana Y.S.3.1). Consisteix en tenir la capacitat de fixar l'atenció en un sol objecte durant un llarg temps i sense cap distracció. Per poder tenir aquesta capacitat de concentració i, sobretot per evitar les distraccions de qualsevol mena, és pel que Patanjali ens ha donat totes les altres eines, amb les quals hem anat netejant la nostra ment de tot allò que ens pot generar alguna distracció en el moment que ens posem a meditar.

La segona etapa és la meditació (Dhyâna Y.S. 3.2). La meditació es produeix quan l'atenció creada en la concentració de la primera etapa, sostinguda durant un llarg temps, genera un corrent de comunicació entre l'objecte i la ment. Estem en estat de meditació quan la intensitat de l'atenció cap a l'objecte de meditació no és alterat, ni pateix cap fluctuació al llarg del temps que dura la meditació.





Durant la meditació encara hi ha una percepció del procés que s'està produint, som conscients de nosaltres, de l'objecte i del procés d'atenció que ens lliga a l'objecte.

La tercera etapa és la contemplació o absorció (Samâdhi Y.S. 3.3). La contemplació es produeix quan l'absorció en l'objecte creix tant que fa desaparèixer, durant un temps, la nostra identitat, generant un "buit" que és omplert totalment pel procés de percepció, de manera que és com si l'objecte ho omplís tot.

La nostra identitat està generada pel pensament, i és resultat de recordar el passat. Però no podem retornar al passat, ni podem anar al futur; tan sols podem viure el present.

El món és un present constant que està en un procés de canvi continu (parinama), on cada instant és diferent de l'instant anterior, però en aquest instant hi és tot



Durant la meditació la informació continguda en l'objecte és contrastada amb la nostra identitat, identitat generada per la nostra ment, i aquest procés mental ens fa ser conscients de nosaltres, de l'objecte i del procés d'atenció. Però si el procés d'absorció en l'objecte és tan gran que pot aturar el procés mental d'identitat, en aquest moment entrem en l'estat de contemplació (samâdhi), on vivim plenament l'instant present i arribem a copsar tota la realitat de cop. (Y.S.3.52).
Si som capaços de repetir aquets procés d’absorció en l’objecte sovint, aquesta experiència aporta un tipus de coneixement de la realitat que produirà canvis en la nostra ment; canvis que ens aproparan a l'alliberament total (Kaivalya Y.S.3.55).

Jordi Nogué

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada